Mensen met een website hebben vast vaker van linkbuilding gehoord of zijn er zelfs actief mee bezig, maar wat is linkbuilding precies en waarom is linkbuilding goed voor jouw website? In deze blog leggen we het uit.
Wat is linkbuilding?
De naam zegt het al, linkbuilding is links (connecties) leggen. Door op andere websites jouw URL plaatsen, zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt in de zoekmachines. Wanneer een andere website verwijst naar jouw website, wordt dit gezien als een aanbeveling. Hoe meer jij wordt aanbevolen door andere websites, hoe belangrijker zoekmachines jouw website vinden en hoe hoger je in de zoekresultaten komt. En uiteraard is dat hetgeen wat iedereen wilt, zo hoog mogelijk in de zoekresultaten komen om zoveel mogelijk bezoekers naar de website te krijgen.
Waar moet je op letten bij linkbuilding?
Nu je weet wat linkbuilding is, moet je niet gelijk op allemaal websites links gaan plaatsen. Zoekmachines hechten ook waarde aan de relevantie van de website waar jij je link op plaatst. Heb jij bijvoorbeeld een website in de automotive branche is de waarde van een verwijzing van een website uit dezelfde branche waardevoller dan een website over geheel andere onderwerp. Hoe beter de zoekmachines de andere website beoordelen, hoe waardevoller de verwijzing is.
Linkbuilding op bepaald zoekwoord
Je kan ervoor kiezen om met linkbuilding elke keer te verwijzen naar je homepage, maar je kan ook voor een belangrijk zoekwoord kiezen. Heb je een online marketingbureau en wil je hoog scoren op het zoekwoord ‘linkbuilding’ kan je er ook voor kiezen om te verwijzen naar een pagina over linkbuilding zodat je hier beter op gevonden wordt.
Linkbuilding uitbesteden
Linkbuilding is een “ongoing process.” Dat wil zeggen je blijft er constant mee bezig. Het is niet dat je na een week linkbuilding er bent. Je moet op een organische manier groeien. Dus ook niet direct in één week honderd links plaatsen als je daarvoor nog niets hebt. Elke week/maand een aantal links plaatsen, zorgt voor een organische groei. Nu kan je ervoor kiezen om linkbuilding zelf te doen, maar je kan er ook voor kiezen om dit uit te besteden. Veel (grote) bedrijven kiezen voor het laatste. Linkbuilding uitbesteden aan een online marketingbureau zorgt ervoor dat je de juiste, waardevolle verwijzingen krijg en hoger scoort in de zoekresultaten.