Veel bedrijven hebben tegenwoordig een bedrijfsprofiel op LinkedIn waar updates en gepubliceerde artikelen op worden gedeeld. Niet gek, want daar is LinkedIn ook voor bedoeld. Daarnaast worden er op Facebook nog vaak artikelen gedeeld. Een medium wat daarentegen nog wel eens vergeten wordt, is Instagram. Veel bedrijven zien Instagram slechts als een medium om informatie over je privéleven op te delen of om alleen te gebruiken als verkapte webshop. Dat er ook professionele voordelen aan Instragram kunen zitten, ook als je geen webshop hebt, wordt nog niet door iedereen erkent. Daarom hebben wij twee voordelen op een rijtje gezet.
Leg contacten
Instagram is dé plek om contact te leggen met andere mensen, en voornamelijk met je klanten. Waar vroeger vaak werd gekeken op de website van je bedrijf, wordt nu vaak eerst social media afgestruind. Voornamelijk door jongere generaties is Instagram hierin het eerste medium wat bekeken wordt en wat snel een eerste indruk van je bedrijf achterlaat. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je feed er goed uitziet, aantrekkelijk is en alle benodigde informatie bevat. Zorg ervoor dat je minimaal een contactknop, een link naar je website, en liefst ook de chatfunctie aan hebt staan op je profiel. Door gebruik te maken van de chatfunctie, kunnen klanten jou snel een direct message sturen op Instagram. Het is hierbij wel belangrijk dat deze berichten in de gaten gehouden worden, zodat klanten niet lang hoeven te wachten op een antwoord. Streef ernaar om binnen 1 uur te reageren, zodat je geen (potentiële) klanten kwijtraakt. Lukt dit niet? Schakel dan de chatfunctie uit.
Gebruik advertenties
Daarnaast kun je ook makkelijk adverteren op Instagram. Dit kan op meerdere manieren: via een post of via een story. Een post komt op de tijdlijn te staan als mensen aan het scrollen zijn door Instagram en is een vierkante foto met tekst eronder. De post kan zo lang bekeken worden als mensen zelf willen. Een story is een langwerpige foto die maar een aantal seconden te zien is. Daarom is het handig om de tekst op de story kort en bondig te houden, met een link waar mensen op kunnen klikken. Voor zowel de post als de story is het belangrijk om een aantrekkelijke foto te gebruiken, zodat je snel de aandacht van de kijker hebt getrokken. Binnen 1 seconde wordt namelijk door de kijker bepaald of hij/zij blijft kijken naar jouw bericht of verder gaat scrollen.